-آيا ممكن است روزي آب درياها نابود گردد؟
(0)
-2- «شيخ» و «آخوند» به چه معناست ؟
3- چرا سمتهاي كليدي را به شيخها مي دهند ؟(0)
-مـي دانـيـم آزمايش براي اين است كه اشخاص يا چيزهاي مبهم و ناشناخته را بشناسيم واز ميزان جهل و ناداني خود بكاهيم خوب خداوندي كه با علم بي پايانش از اسرار همه چيز و همه كس آگاه است چرا امتحان مي كند مگر چيزي بر او مخفي است ؟(0)
-اگر آزمايش الهي براي پرورش است انبياء كه انسانهاي كامل هستند چرا آزمايش مي شوند ؟(0)
-بهترين راه براي موفقيت در آزمايش هاي الهي چه چيزي است ؟(0)
-خـداونـد در قرآن مجيد مي فرمايد : آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما رابيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد .
(1) در ايـنـجـا سوال پيش مي آيد :تنها كسي نياز به امتحان دارد كه از وضع و سرانجام كار آگاه نـبـاشـد ; خداوندي كه آشكار و پنهان براي او يكسان است و چيزي در آسمان و زمين بر او مخفي نيست چه نيازي به امتحان بندگان خود دارد ؟(0)
-لطفاً جهت آشنايي بيشتر باآستان قدس وخدمات اين دستگاه مبارك اطلاعاتي كه ميتواند دراين خصوص مراكمك كند برايم ارسال فرماييد(0)
-در قرآن اشاره به آسمانها و زمينهاي هفتگانه شده منظور چيست ؟(0)
-شـهب پيش از اسلام بود با آنكه از آيه قرآن معلوم مي شود كه در عهد پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم تازه ظهور كرد براي راندن شياطين و ابطال كهانت ؟(0)
-شهب چه ارتباط با كهانت و منع شنيدن صوت از اهل آسمان دارد ؟(0)
-آيا ممكن است روزي آب درياها نابود گردد؟
(0)
-2- «شيخ» و «آخوند» به چه معناست ؟
3- چرا سمتهاي كليدي را به شيخها مي دهند ؟(0)
-مـي دانـيـم آزمايش براي اين است كه اشخاص يا چيزهاي مبهم و ناشناخته را بشناسيم واز ميزان جهل و ناداني خود بكاهيم خوب خداوندي كه با علم بي پايانش از اسرار همه چيز و همه كس آگاه است چرا امتحان مي كند مگر چيزي بر او مخفي است ؟(0)
-اگر آزمايش الهي براي پرورش است انبياء كه انسانهاي كامل هستند چرا آزمايش مي شوند ؟(0)
-بهترين راه براي موفقيت در آزمايش هاي الهي چه چيزي است ؟(0)
-خـداونـد در قرآن مجيد مي فرمايد : آن كس كه مرگ و حيات را آفريد تا شما رابيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل مي كنيد .
(1) در ايـنـجـا سوال پيش مي آيد :تنها كسي نياز به امتحان دارد كه از وضع و سرانجام كار آگاه نـبـاشـد ; خداوندي كه آشكار و پنهان براي او يكسان است و چيزي در آسمان و زمين بر او مخفي نيست چه نيازي به امتحان بندگان خود دارد ؟(0)
-لطفاً جهت آشنايي بيشتر باآستان قدس وخدمات اين دستگاه مبارك اطلاعاتي كه ميتواند دراين خصوص مراكمك كند برايم ارسال فرماييد(0)
-در قرآن اشاره به آسمانها و زمينهاي هفتگانه شده منظور چيست ؟(0)
-شـهب پيش از اسلام بود با آنكه از آيه قرآن معلوم مي شود كه در عهد پيغمبر صلي اللّه عليه و آله و سلم تازه ظهور كرد براي راندن شياطين و ابطال كهانت ؟(0)
-شهب چه ارتباط با كهانت و منع شنيدن صوت از اهل آسمان دارد ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:52167 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

عرفان عملي با اخلاق چه نسبتي دارد؟
اولاً عرفان درباره روابط انسان با خودش وبا جهان وبا خدا بحث مي كند وعمدة نظرش در باره روابط انسان با خدا است وحال آنكه همه سيستمهاي اخلاقي ضرورتي نمي بينند كه در باره روابط انسان با خدا بحث كنند ، فقط سيستمهاي اخلاقي مذهبي، اين جهت را مورد عنايت وتوجه قرار مي دهند.
ثانياً سير وسلوك عرفاني – همچنانكه از مفهوم اين دو كلمه پيداست – پويا ومتحرك است ، بر خلاف اخلاق كه ساكن است؛ يعني در عرفان سخن از نقطة آغاز است واز مقصدي واز منازل ومراحلي كه به ترتيب، سالك بايد طي كند تا به سر منزل نهايي برسد . از نظر عارف واقعاً وبدون هيچ شائبة مجاز ، براي انسان « صراط » وجود دارد وآن صراط را بايد بپيمايد ومرحله به مرحله ومنزل به منزل طي نمايد ، ورسيدن به منزل بعدي بدون گذر كردن از منزل قبلي ناممكن است؛ لهذا از نظر عارف ، روح بشر مانند يك گياه ويا يك كودك است وكمالش در نمو ورشدي است كه طبق نظام مخصوص بايد صورت گيرد. ولي در اخلاق صرفاً سخن از يك سلسله فضائل است از قبيل راستي ، درستي ، عدالت ، عفت ، احسان ، انصاف ، ايثار وغيره كه روح بايد به آنها مزين ومتحلي گردد . از نظر اخلاق ، روح انسان مانند خانه اي است كه بايد با يك سلسله زيورها وزينتها ونقاشيها مزين گردد بدون اينكه ترتيبي در كار باشد كه از كجا آغاز شود وبه كجا انتها يابد؛ مثلاً از سقف شروع شود يا از ديوارها واز كدام ديوار ، از بالاي ديوار يا از پائين . در عرفان بر عكس ، عناصر اخلاقي مطرح مي شود اما به اصطلاح به صورت ديالكتيكي ، يعني متحرك وپويا .
ثالثاً عناصر روحي اخلاقي محدود است به معاني ومفاهيمي كه غالباً آنها را مي شناسند ، اما عناصر روحي عرفاني بسي وسيعتر وگسترده تر است . درسير وسلوك عرفاني از يك سلسله احوال وواردات قلبي سخن مي رود كه منحصراً به يك «سالك راه » در خلال مجاهدات وطي طريق ها دست مي دهد ومردم ديگر از اين احوال وواردات بي خبرند .

مجموعه آثار شهيد مطهري ج14 ـ خدمات متقابل اسلام و ايران صفحه: 550 الي 551
شهيد مطهري

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.